SON HABERLER

[fortunaTV][bigposts]

MEDYA HABERCİSİ

[tv][bsummary]

MEDİKALİTE

[medikalite][bsummary]

SİNEMAGAZİN

[sinemagazin][bsummary]

AKTÜEL | BİLGİSEL | DOKÜMAN

[yaşam][bsummary]

SPOR HABERCİSİ

[spor][bsummary]

MÜZİKALİTE

[müzikalite][bsummary]

VIDEO

[video][bigposts]

KÖŞE YAZARLARI

[Köşe Yazarı][twocolumns]

INSTAGRAM FOTOLARI

SÖZCÜ TV SZC TV OLDU

Sözcü Gazetesi'nin televizyon kanalı olabilmek için uzun bir süredir internetten yayın yapan Sözcü TV, teknik altyapısını güçlendirerek 23 Nisan'da uyduya çıkmaya hazırlanıyordu. Program Müdürü olarak, ''Televizyon tarihimizin önemli yapımlarına imza atan'' Şule Bekrioğlu ile anlaştılar. Benim kendisiyle ilk tanıştığım 90'lı yıllarda Star TV'nin en çok dikkat çeken programlarına imza atmaya başlamıştı. Sözcü TV ekranları için de geniş yelpazede bir program içeriği oluşturacağını düşünüyorum. İlerleyen günlerde yayın içeriklerini burada detaylandırırız. Şu anda Sözcü, ''SZC TV'' olarak RTÜK onayını aldı. Fakat bu onay mahkeme kararıyla değil, SZC TV marka patent başvurusunun tamamlanması sebebiyle verildi. Zaten en baştan marka patentini alabilseler RTÜK onayını da alacaklardı. Bütün mesele SRT Sivas isminin SÖZCÜ olarak değiştirmesi ile ilgiliydi. Yazımızın devamında detaylıca logo isim değişikliği ve yayın izniyle ilgili tüm gerçekleri dile getirdik. 



RTÜK BAŞKANI DA BİZİ DOĞRULADI 

Medyada; ''RTÜK'e takılmamak için mevcut bir lisansı satın alarak yayın yapmak isteyen Sözcü TV, Sivas SRT'yi satın aldı. İsmi değiştirmeden SRT (Sözcü Radyo TV) olarak devam edilecek'' şeklinde haberler duyuldu. Her yatırımcı ister lisans başvurusu yapar, isterse de mevcut lisans sahiplerinin kanallarına talip olur. RTÜK başvurusunda yayına başlama süreci her kanal için biraz uzun sürdüğünden dolayı, yatırımcılar genellikle satın alma yöntemine gider. Beni arayan hemen her yatırımcı da, ''RTÜK'ü beklemek istemiyoruz. Elinizde lisans varsa satın alıp hemen yayına başlayalım'' diyorlar. Satın alma gerçekleşmeden önce yapılacak olan çok basit bir kaç işlemle kanal yeni sahibine geçmeden önce hazır hale getirilir. Fakat o çok basit detayları bilmeyen biriyle yola çıkarsanız Sözcü TV'nin de beklediği gibi 1 yıl zaman kaybedersiniz. 

Dönüp dolaşıp meseleyi muhalefet mevzusuna getirmek yerine, RTÜK kararları nasıl alıyor? Eski kanallar ile yeni bir kanal için nasıl prosedürler var? Bunları bilmek lazım. Bilmeyince bahane de hazır, ''Muhalif olduğu için yayına başlatılmıyor diyorlar.'' Yayındaki mevcut kanallar RTÜK'e ''Logo / İsim değişikliği'' başvurusu yaparak 15 gün civarında kendi ismiyle devam ediyorlar. Fakat yeni satın alınmış bir kanal, yeni sahipleriyle isim / logo değişimi başvurusu yaparsa ''Sıfırdan kurulan kanallar gibi en baştan bir işlem görüyor ve bu da 1 yıl sürebiliyor. En önemlisi de logo patentini ibraz etmeniz gerekiyor.'' Bunları yapmazsanız RTÜK size yayın izni veremez! Şimdi sanırım Sözcü TV'nin neden başlayamadığını anlamışsınızdır. 

Bunların hepsi televizyon sektörümüzde olağan şeyler ama logo ve isim değişikliği başvurusunu yaparken püf noktaları bilmezseniz, doğru zamanda başvuru yapmazsanız, tescil işlerini beceremezseniz aylarca başvurunuz bekler. O püf noktalar ise bizim profesyonellik alanımız olduğu için meslek sırrımızı buraya yazmayacağız. Kanalın kurulum işlerini kim yürütüyorsa (eğer biliyorlarsa tabii) yatırımcıyı onların bu konuda uyarması lazımdı! Ben her zamanki gibi erkenden uyarmıştım ama nafile. RTÜK Başkanı da bir röportajdaki açıklamalarıyla bizi teyit etmiş oldu. 

SZC TV NE ZAMAN İSİM TESCİL ETTİRDİ 

Sözcü TV ve SZC TV, ''Estetik Yayıncılık A.Ş. bünyesinde yer alıyor. RTÜK ile hiç bir alakası olmaksızın, ''SZC TV'' patent başvurusu 20.06.2013'te yapılmış ve tescili 22.05.2015'te alınmış. Yani 2 yıl isim logo onayı için beklemiş. ''SZC TV'' için diğer başvuru ise 27.05.2019'de yapılmış ve 31.01.2020'de onay alınmış. Yani 6 ayda patent işlemleri tamamlanmış. ''Sözcü TV'' patent başvurusu ise 20.06.2013'te yapılmış ve tescili 06.10.2015'te alınmış. Yani 2 yıl isim logo onayı için beklemiş. Diğer başvuru ise ''Halkın Sesi Sözcü TV'' için 09.10.2019'de yapılmış ve 11.02.2020'de onay alınmış. Yani 4 ayda patent işlemleri tamamlanmış. Bütün bu işlemleri, ücretin yatırılması, itirazlar, kabul ve reddedilen unsurları açıkça internette her vatandaş kontrol edip görebilir. İşi siyasete bağlamak yerine, ismin tescil sürecinin uzamasının her marka için olağan bir süreç olduğunu bilmek lazım. Sözcü TV için de aynı süreç işlemiş ve onay alındıktan sonra RTÜK'ün yayın izni verdiği ortadadır. Bu konu da burada kapanmıştır. fortuna TV zaten isim logo konusunda yaşanacak sıkıntıyı çok önceden uyarmıştı. 

SRT SÖZCÜ TV İSMİ RTÜK'E TAKILIR DEMİŞTİK 

Bakın nasıl uyarmışız: O halde, yine ilk defa fortunaTV'den duyacağınız yeni bir tartışma başlatalım. (Henüz kendisiyle görüşmedim) Sivas SRT'nin sahibi Ahmet Hasdemir'den lisans satın alınmış. Sözcü TV'nin de isim değişikliği yapmadan devam etmesi düşünülüyor. Bir kaç tane SRT ismini kullanan kanal var. Bunları birbirinden ayıran tek fark, SRT isminin yanına şehir isminin eklenmesidir. Uyduya çıkan bir kanalı artık ''yerel'' olarak sayamayacağımız için, ekranda tek başına ''SRT'' logosunun bulunması mümkün değil. Eğer mümkün olursa, Sakarya, Samsun, Sinop gibi ''S'' harfiyle başlayan her şehir ''SRT'' markasıyla ekrana çıkabilir. Eğer çıkabilirse, Antalya, Ankara, Ağrı gibi ''A'' harfiyle başlayan her şehir ''ATV'' olarak karşımıza çıkmakta serbesttir anlamına gelir. Marka davaları bu yüzden oluyor zaten. Televizyon markaları tek kişiye ait olur. Her istediğiniz harfi kullanamazsınız! ''Onlar ATV Aktif TV, biz ATV Ankara TV'yiz'' diyemezsiniz. İsmi ilk kim kullanmaya başlamışsa o isim ona aittir. Hatta marka tescili yaptırmamış olsa dahi, bu markayı ilk kullandığını ispatlaması halinde de isim hakkının tek sahibi olunur. 

Sözcü TV ile SRT konusunda şimdi buraya dikkat edin! Kanalın ismi şu anda SRT değil, ''SRT Sivas'' ve RTÜK'ün onay verdiği logo çağrı işareti de ekranda görüldüğü üzere ''SRT Sivas'' olarak tescilli. Bunu nereden anlıyoruz? Logo hangi tasarımla tescil edildiyse, üzerinde hiç bir değişiklik yapılmadan orijinal haliyle ekranda yer alır. Halihazırda ekranda ''SRT Sivas'' yazmaya devam ediyor. ''Sivas'' kısmı logoya sabit durumda. Yani, tek başına SRT olarak bu isim kullanılamaz. Geçmişte SRT (Safa Radyo TV Tokat), SRT (Sakarya Radyo TV) ve SRT (Soma Radyo TV) ile birlikte 3-5 tane SRT ismini kullanan televizyon kanalı vardı. İlk dönemler yerel yayın yapıldığı için, sadece kendi şehirlerinde SRT olarak görünüyorlardı. Uydu yayınları başlayınca, bunlardan sadece Tokat merkezli SRT kanalı logo çağrı işaretini ''SRT'' olarak kullanıyordu. Diğerleri Sivas SRT, Sakarya SRT gibi şehir isimlerini logoya ekleyerek ''farklı kanal'' olduklarını vurguluyorlardı.

Aynı durum ''ART'' için de uzun süre mahkemelere sebep olmuştu. ''Akdeniz Radyo TV, Amasya Radyo TV ve Antakya Radyo TV'' her biri ART logosu kullandığı için bitmek bilmeyen sorunlar yaşanmıştı. Sonuç olarak Antalya ''ART'' ismini kullanmaya hak kazanmıştı. Diğer kanallar, bulunduğu şehir ismini logoya eklemek zorunda kalmıştı. Şimdi asıl meselemize dönecek olursak, Sözcü TV, ''SRT Sivas'' kanalını satın alınca isim değişikliği olmayacaksa, ''SRT Sivas Sözcü Radyo TV'' olarak anılacak demektir. Sözcü TV kendi servis ettiği haberlere göre, ''RTÜK'e takılmayı düşünmüyormuş'' ama bence RTÜK bu isim / logo çağrı işareti konusuna takılacaktır. Benden söylemesi. (28.08.2020 tarihinde medyada ve hatta mecliste ''Sözcü TV neden RTÜK'ten onay alamıyor'' diye tartışmalar yaşandı. Şimdi bu tartışmanın neden anlamsız olduğunu da yukarıdaki detaylarda aylar önce anlatmıştık) 

Son olarak bir bilgilendirme yapayım. KHK ile ''Kapatılan TV Kanalları içerisinde adı geçen SRT Televizyonu'' Sivas SRT. Fakat, 29 Ekim tarihli 675 sayılı KHK çerçevesinde, 668 sayılı KHK ile kapatılmış 6 yerel gazete, 1 yerel TV kanalı (Sivas SRT) ve 2 radyo kanalı hakkındaki kapatılma kararı geri alınmıştı. Yani, Sivas SRT'de bir sorun yok. (Yeni gelişmelerde haberimiz güncellenir) 

15 yorum:

  1. Sözcü'nün sözcüsü değilim ama bir logo ve isim değişikliği nasıl bir yıl sürüyor onu anlamadım. Sivas yerine Sözcü yazdırıp onaylamak bu kadar mı zor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazımızda bunun neden olmayacağını izah etmiştik ama kısaca özetleyelim. Mevcut bir kanal (el değiştirmeden) isim logo değişikliğini kolayca yapar. Fakat Sivas SRT el değiştirdiği için (dükkan yeni) olmasından dolayı isim ve logo başvurusu yaptığı zaman ''yeni kurulacak olan bir kanal olarak'' değerlendirmeye alınır. Yeniler için bu süreç, en az 6 ay ile 1.5 yıl arası sürmektedir. Tüm kanallar için aynı süreç oluyor.

      Sil
  2. iyide en az 6 ay ile 1.5 yıl, süre neden bu kadar uzun, neyi inceliyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sözcü TV isim ve marka tescili konusunda yapması gerekenleri yerine getiremediği için RTÜK gündemine girmiyordu. Logo ve markayı tescil ettirdi ve RTÜK gündeme alarak yayın iznini verdi. Bu tamamen kanalın kendisiyle alakalı bir durumdu.

      Sil
  3. Adsız10.7.21

    Şimdi ne zaman yayına başlıyor belli mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni bilgi gelince haberimiz güncellenir.

      Sil
  4. Adsız15.7.21

    Tescilli logoyu kullanmıyorlar niye? Dün itibariyle yayına başladı ama ekranda bambaşka bir szc logosu var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzleyicinin de gördüğü gibi, eksiklik kanalın kendisinde. Şimdi de logo değişim onayını bekliyorlardır. Kanallara her zamana diyoruz ki, ''Sen önce yayına tam teşekküllü olarak hazır olacaksın, ondan sonra RTÜK'ü eleştireceksin.''

      Sil
    2. Adsız30.7.21

      Çok haklısınız. Önce Logo onayı. Sonra HD yayın onayı. Sonra Uydu kirasını ödeyemeyecek ve hukumeti bahane edip kapanacak

      Sil
  5. Adsız19.7.21

    Mahkeme 08 Haziran 2021 tarihinde logonun Türk Marka ve Patent Esntitüsünce onaylandığını belirterek RTÜK'ün dayanağını geçersiz kabul ederek, Sözcü TV'nin logosunu kullanabileceğine karar verdi. Buna ne diyeceksiniz peki? Hayatınız yalan dolan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sözcü TV 1.5 yıldır RTÜK'ün kendilerine yayın izni vermediğini iddia ediyordu. Peki neden marka patenti 8 Haziran 2021'de alındı. Demek ki RTÜK izni alabilmek için gereken şartları ''henüz geçen ay'' yerine getirmişler ve iddia edildiği gibi RTÜK'ün engel olduğu bir durum yok. RTÜK üç ayda bir toplanarak bu tür kararları ortak oyla aldığı için Sözcü TV'ye izni vermiştir. Yani mahkeme kararından dolayı değil, şartlar yerine getirildiği için izin verilmiş oluyor!

      Sil
    2. Bir soru da biz size soralım: Neden ''Sözcü TV'' değil de ''SZC TV'' olarak onay alındı? Sonuçta kanalın ismi Sözcü TV değil miydi? Buyurun cevap verin.

      Sil
    3. çok mu önemli allasen. havalı olsun diyedir.(misal "czn burak")

      Sil
    4. İsim o kadar önemli bir detay ki, yayın izniyle ilgili bütün mesele isimle alakalıydı. SRT veya Sözcü TV ismiyle yayın yapmak için isim patent alamadılar ki ''mecburen'' SZC TV yapıldı. Yoksa, gazetelerinin ismini kullanırlardı.

      Sil
    5. Sözcü TV ve SZC TV, ''Estetik Yayıncılık A.Ş. bünyesinde yer alıyor. RTÜK ile hiç bir alakası olmaksızın, ''SZC TV'' patent başvurusu 20.06.2013'te yapılmış ve tescili 22.05.2015'te alınmış. Yani 2 yıl isim logo onayı için beklemiş. ''SZC TV'' için diğer başvuru ise 27.05.2019'de yapılmış ve 31.01.2020'de onay alınmış. Yani 6 ayda patent işlemleri tamamlanmış. ''Sözcü TV'' patent başvurusu ise 20.06.2013'te yapılmış ve tescili 06.10.2015'te alınmış. Yani 2 yıl isim logo onayı için beklemiş. Diğer başvuru ise ''Halkın Sesi Sözcü TV'' için 09.10.2019'de yapılmış ve 11.02.2020'de onay alınmış. Yani 4 ayda patent işlemleri tamamlanmış. Bütün bu işlemleri, ücretin yatırılması, itirazlar, kabul ve reddedilen unsurları açıkça internette her vatandaş kontrol edip görebilir. İşi siyasete bağlamak yerine, ismin tescil sürecinin uzamasının her marka için olağan bir süreç olduğunu bilmek lazım. Sözcü TV için de aynı süreç işlemiş ve onay alındıktan sonra RTÜK'ün yayın izni verdiği ortadadır. Bu konu da burada kapanmıştır. fortuna TV zaten isim logo konusunda yaşanacak sıkıntıyı çok önceden uyarmıştı.

      Sil

Düzgün dille ve hakaret içermeden yazılan yorumlarınız, editör onayından sonra yayınlanmaktadır. www.fortunaTV.com